Hiljade
sunaca, malih i sitnih, leže na leđima gledajući druga sunca, obasjavajući
prašinu tuđim i nebeskim svetlom. Uvija se i lebdi, ta svetlost, žari preko
neba, senči ispod oblaka, sakriva zvezde, sakriva tamu, kao divna zavesa na
pokrovu mrtvih, prekrivajući mrtvu lepotu. Sjaj u suzama, treperenje u lišću,
tragovi koji ne ostaju već izgore u trenutku, neuhvatljivi odjeci daleke
muzike, brze i reske kao zasekotina žiletom.
Na obodu noći i zlatnog peska, gasimo sveću u
okeanu na čijem početku stojimo, i crveni plamen hita ka svim crvenim
plamenovima na horizontu, postajući crveno sunce i crveno nebo, i na kraju opet
početak, paljenje sveće i tragovi u vodi.
I onda, izvan boja i iznad senki, igrajući i
lelujajući poput anđela, svetlost se spušta i ulazi u sićušne dragulje koji je
dele između sebe dok leže, polomljeni i sjajni, dajući nebeske senke iz duše
Sunca.
Oduvek sam se divio ljudima koji sebe smatraju tako dobrim kritičarima i
poznavaocima svega i svačega da umisle da je njihova sveta misija da ubeđuju
sve ostale ljude da su stvari koje su njima dobre dobre i svima ostalima. Svako
ko utroši toliko truda i fanatizma u tako besmislenu stvar ne može a da mi ne
bude simpatičan, i uvek me podsete na mog psa koji je kao kuče pokušavao da me
impresionira time što je skakao sa terase u dvorištu - svaki skok se završavao
njegovim kolutom unapred uz jedno prigušeno „humpf“, što je bilo jako slatko
uzimajući u obzir da je bio mali čupavi debeljuca. Međutim, poput mog kerčeta
koje je izraslo u kršnog vučjaka od 60 kila, „kritičari“ su u poslednje vreme
postali zabrinjavajuće agresivni, grizući svojim novoizraslim očnjacima kroz
moje dosadašnje simpatije prema njima. Poslednji u nizu napada usmeren je
na moje, kako se čini, blasfemijsko odbijanje da pogledam Viteza tame, i,
za divno čudo, napadi ne dolaze od strane drugara kojima dobar film podrazumeva
hektolitre krvi i nekoliko tona bojeve municije, već od osoba koje dobrim
provodom na subotu veče podrazumevaju šolju čaja od jagode i kolekciju
jermenskih avangardnih filmova. Očekivao sam da se digne poprilična frka oko
filma, mislim, oko kog Betmena se nije digla frka, ali mi je neobično da se
sada ističu neki umetnički kvaliteti filma koji je, u osnovi, holivuski
blokbaster. Istina, nisam gledao film, ali mi je i sa ove distance poprilično
teško da za ozbiljno uzimam garija koji je od glave do pete obučen u crnu kožu,
nosi plašt i ima špicaste uši. Betmen treba da bije, i to da bije jako - tražiti
od njega da bude umetnički zahvalan je isto što i tražiti da Čak Noris postane
šekspirijanski glumac; jednostavno ne ide (ali bih dao popriličnu sumu da vidim
njegovu verziju Hamleta).
U pozadini svih mojih sumnji vezanih za Viteza tame verovatno leži
činjenica da smatram da su „umetnost“ i „komercijalno“, odnosno „popularno“,
dva različita pojma. Nisu stvari oduvek bile ovakve: Šekspir je bio popularan i
smatran za umetnika iz prostog razloga što u to vreme nije svako mogao biti
dramski pisac, kao i što u vreme Mikelanđela nije svako mogao biti vajar- ili
si bio najbolji, ili te nije bilo. Čitav ovaj koncept umetnika superstarova
otišao je u tri lepe šargarepe u novije vreme, kada svaki seljak sa
instaliranim Word-om može da napiše bilo koju količinu ordinarnih
gluposti (kao ja) i bude prihvaćen kao umetnik u andrgraund krugovima (ne kao
ja), koje verovatno čini njegova uža rodbina (kao ja), a sve što stoji između
nečijeg rediteljskog debija i ostatka sveta je kamera kupljena na Najlonu i
registracija na Jutubu. Ruku na srce, ljudi su možda i najmanje krivi za ovakvu
dekadenciju umetnosti, pošto je ona vrlo rastegljiv i relativan pojam. Bilo
koji predmet koji je malo stariji od vaše babe, recimo, smatraće se umetničkim
delom i biće ponos i dika nekog muzeja, bez obzira što je to pre nekoliko
vekova služio kao kanta za veš ili pepeljara, dok je, recimo, Endi Vorhol
postao uznemiravajuće poznat i priznat umetnik slikajući kante supe. Uloga
umetnosti je takođe stvar zamućena i zamagljena poput duge posmatrane očima
pijanog daltoniste - dugo vremena sam za umetnost smatrao bilo koje delo
sposobno da u meni indukuje osećanja (tugu, radost, svejedno), sve dok nisam
naleteo na jednog lika koji je vezao psa lutalicu na lanac od pola metra i
izgladnjivao ga do smrti, svo vreme dokumentujući sporo umiranje nevine
životinje „umetničkim“ fotografijama koje, su, naravno, postale hit u brojnim
galerijama alternativne umetnosti. Slike jesu pokrenula neka osećanja u meni
jer sam odmah dobio poriv da repetiram sačmaru, namažem maskirne boje i
provalim u stan dotičnog umetnika stvarajući sopstvenu fotogafsku sesiju, ali
ne verujem da je taj sadista hteo da probudi osećanja koja bi dovela do njegove
bolne i spore smrti. Mada, ko zna, ima nas svakakvih.
Pored svoje zbunjujuće suštine, umetnost XXI veka ima ozbiljan problem u tome
što je poslala logičan oponent pojmu koji, zapravo, znači „popularan“,
time postavši, je li, krajnje nepopularna. Najcrnje je to to se ova podela
odrazila i na ljude, tako da su umetničke duše danas uglavnom stereotipno
zamišljene i tretirane kao društveno operisani ljudi kojima kao deci drugovi
nisu dali da igraju fudbal sa njima ili su ih stavljali kao golmane, dok su oni
(finger quotes) normalniji živeli sasvim normalne male živote, sa poslovima u
privatnim malim fitmama, sa setom se sećajući diplome za najboljeg strelca na
školskom turniru u petom osnovne. Ovo je krajnje zabrinjavajuća pojava, ne toliko
zbog toga što je „komercijalnost“ postalo sinonim za „popularnost“, jer tako i
mora biti - da bi se nešto prodalo, mora biti prijemčljivo širokim narodnim
masama; kada pravite reklamu za uloške, pravićete je u vedro-ružičastim
tonovima sa slatkim devojkama u lepršavim haljinicama, nećete prikazivati
trinaestogodišnju devojčicu koja se mokra od znoja budi usred noći u krvavoj
posteljini. Problem je u tome što je „umetnost“ postala sinonim za
„nepopularno“ i, što je još gore, „neisplativo“. Sada ovo možda ne izgleda kao
veliki problem jer su umetnici inače uvek bili smatrani nekom vrstom otpadaka
društva, ali su barem oni najbolji (najpriznatiji) bili cenjeni i, dakako,
dobro plaćeni. Danas će onaj seljak sa Word-om iz drugog pasusa radije
napisati još jednu knjigu o invaziji vanzemaljaca ili borbi protiv terorizma
nego da ide na nešto originalno što mu neće doneti mnogo novaca, ali će bar
nežno gurkati čovečanstvo u nekom boljem pravcu. Mada, zanimljivo je to da
komercijalnost ima šansu da, umesto uništitelja, bude, zapravo, spasilac tog
prljavog, drogiranog beskućnika koga zovemo Umetnost, a to se već izvesno vreme
dešava u slikarstvu.
Da elaboriram: slikarstvo je, po mom neukom mišljenju, negde posle
ekspresionizma ne samo pogrešno skrenulo kod Albukerkija, nego promašilo i
Albukerki i državu u kojoj se nalazi, zalutavši u neku čudnu paralelnu
dimenziju gde i dan danas luta ukrug, bezuspešno tražeći izlaz baterijskom
lampom koja je odavno crkla. Možda jesam glup, ali zaista ne vidim šta je
umetnost u tome da neko našvrlja dve hotizontalne i tri vertikalne linije i
kaže da je to subjektivno viđenje drveta u parku, iz prostog razloga što ja nemam
tri zarđala eksera zabodena u hipotalamus pa sam sposoban da sam
subjektivno vidim drvo u parku i da primetim da se ono ne sastoji od pet
ravnih linija. Sa druge strane, u svakom ćošku Interneta možete naleteti na
sjajne sllike ljudi koji ne žive za izlaganja u fensi galerijama, nego za koju
dobru reč napisanu na forumima; postoje korice za knjige i plakati za filmove
kojji su tako dobri da nećete ni primetiti da je to samo promotivni materijal
napravljen kako bi izmuzao koji dinar od vas; bilbordi usred nedođije koji vam
pažnju ne privlače poznatim glumcem, nego maštovitim sadržajem koji možda ne
izgleda posebno glamurozno, ali bar ima malo duše. U redu, nije svaka korica
umetničko delo, ali ljudi se bar trude.
Naravno, sve je to relativno- ima
umetničkih dela koja samo njihov tvorac smatra umetničkim (onaj idiot sa psom),
a ima i najžešće komercijale koja je (verovarno slučajno) ispala najpitomija
umetnost (na pamet mi pada samo Ekvilibrijum, ali verovatno ima još
nešto). Stvari koje su nekad bile tvrdi mejnstrim sada su „umetnički dragulji
davno prošlog vremena“, kao recimo Prohujalo sa vihorom; a biće mi jako
zanimljivo kada svojoj deci budem objašnjavao da Srećni ljudi nisu
umetnost nego čist treš...
PS- ne odbijam da
gledam novog Betmena jer mi se ne sviđa, nego zbog toga što nemam vremena, a i
nešto mi se ne ide u bioskop osim ako u pitanju nije velika sala Arene.
PPS- okej, voleo
sam Srećne ljude kad sam bio klinac, i još mislim da je Vukašin Golubović
naj-uber lik u našim serijama, odmah posle Popare. O, i Aranđel je kul. Nikad
nisam voleo Necu, though.